شبکه‌ی دیدگاه: نیروهای سرنگونی‌طلب متحد شوید didgah      

صفحه‌ی نخست‌

حقوق بشر

يادداشت هفته

 پيوندها 

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸



سايت ديدگاه


اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
فیس بوک Yahoo Google Twitter Delicious دنباله بالاترین

مهندس بازرگان و کتاب « سیر تحول قرآن »

همنشين بهار

 

 

 در قرآن (قرانی که از صدر اسلام از دوران ابوبکر و عمر در فکر تدوین‌ش بودند و زمان عثمان کتابتش به سرانجام رسید و همه از جمله علی ابن‌ابیطالب بر آن صحه گذاشتند) ــ توجه بیشتر تدوین‌کنندگان به طول آیات و آهنگ آنها بوده نه سیر زمانی نزول‌ آیات.

کتاب مهندس بازرگان (سیر تحول قرآن)، به آیات قرآن بر اساس سال نزول آنها توجه می‌کند و کاری نداردکه قرآنی که در صدر اسلام تدوین شده، آیات را در کدام سوره قرار داده است.

به باور مهندس بازرگان در طول ۲۳ سال دوره رسالت پیامبر، نه تنها طول آیات همراه با سال نزول تغییر می‌کند (از آیات کوتاه به آیات بلند)، مجموع کلمات نازل شده در هر سال نیز، ثابت بوده است. یعنی اگر بر طول آیات افزوده شده، تعداد آیات کم ‌شده است.

او دلیل برخی ناهماهنگی ها را که بر نظرش خدشه وارد می‌کند، شیوه غیردقیق جمع آوری قرآن از سوی مسلمانان اولیه می‌داند. همان قرآنی که علاوه بر حافظین نامی‌قرآن، عثمان و شخص علی ابن ابیطالب بر آن صحه گذاشتند.

***

برخلاف رویکرد انطباقی بازرگان که چنگی به دل نمی‌زند، شجاعت نظری او در سیر تحول قرآن، راهگشا است و چه بسا به نگاه تاریخی به متن (و دقیق‌تر، کلیت مضمونی متن) بیانجامد.

از دید ناقص من، رویکرد انطباقی مهندس بازرگان با قرآن چندان جذبه ندارد، بخصوص که همه مباحث مطرح‌شده در قرآن، قابل توضیح و انطباق با دانش و فرهنگ کنونی نیست.

ارزش نگاه بازرگان به قران، نه محاسبه آب کر از طریق فیزیک و ریاضیات، نه بیان فرمول شیمیایی برای تحلیل نجاسات و بحث از میزان ازت موجود در ادرار برای اثبات نجس بودن آن، نه تحلیل فرشته و شیطان و جن، نه یکی سازی شیطان و میکروب، یا ابلیس و انرژی، نه شبیه سازی تسبیح فرشتگان با حرکات موجی نیروی تشکیل‌دهنده جهان فیزیکی... ــ (ارزش نگاه او )، آزادی و دموکراسی و اخلاق گرایی است.

ارزش نگاه او در شکستن دگم‌ها و شجاعت نظری است و اینکه از قرآن راززدایی کرد.

 

کتاب سیر تحول قرآن، ارمغان زندان قصر و زندان برازجان است.

 

 این کتاب که به سیر تحول لفظی، سیر تحول موضوعی و سیر تحول محتوایی قرآن، می‌پردازد و به ‌اعتباری می‌‌تواند سیر تحول رشد پیامبر هم، تلقی شود ــ ارمغان زندان قصر و زندان برازجان است و مهندس بازرگان حدود ۲۰ سال (از ۱۳۴۴ تا ۱۳۶۴ که آخرین متمم آن را به پایان رسانید)، روی آن کار کرده است.

او برای یافتن ترتیب نزول آیات قرآن و کشف سیر تحول آن، به کمک ریاضیات وعلم آمار ــ طول متوسط، دامنه، ارتفاع غالب و متوسط و شاخصه‌های هندسی سوره‌های قرآن را، ارزیابی و اندازه‌گیری کرده و بعد از بررسی منابع قدیم و نظریه‌های موجود، آیات قرآن را بر اساس موضوع دسته بندی نموده، سپس با مدلی ریاضی، زمان نزول هر دسته را در طول ۲۳ سال بعثت پیامبر به دست آورده‌ و در پایان، با مقابله نتایج بدست آمده با ترتیب نزول‌های موجود و شواهد تاریخی، صحت نتایج مدل را بررسی کرده‌است.

مهندس بازرگان با ارائه متدی ویژه برای شناختن جمله‌بندی متون مختلف به جمله‌شناسی قرآن نیز می‌پردازد و با کاربردِ روش پیشنهادی، متونی را از گلستان سعدی، شعر کلاسیک و نو فارسی، بخشهایی از کتاب Les Mots (کلمات) ژان پل سارتر (به زبان فرانسه)... و نمونه‌ای از نوشته های محمد مهدی شمس‌الدین به ‌زبان عربی را با استفاده از شاخص‌های مورد نظر، بررسی می‌کند و نتایجی به‌دست می‌دهد. سپس در بخش دوم تحقیق، برای سوره‌هایی از قرآن (به‌طور نمونه سوره‌های: همزه(۱۰۴)، روم(۳۰)، احزاب(۳۳)، انبیاء(۲۱)، مزمل(۷۳)، مرسلات(۷۷)، قلم(۶۸)،... همین روش را به‌کار می‌برد و ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد آن را با شاخص‌هایی روشن مشخص می‌سازد.

یادآوری کنم که کتاب سیر تحول قرآن که خلاصه اش به زبانهای عربی و فرانسه هم ترجمه شده، با عددبازی امثال رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل، (در مورد قرآن)، و یا شعبده‌بازی میخائیل دروسنن (مایکل دروسنن) و کدهای کتاب مقدس، از بنیاد متفاوت است.

 

کدهای کتاب مقدس و، عَجغ وَجغ سازی با کامپیوتر

 

در سال ۱۹۹۲ میلادی یکی از گزارشگران روزنامه واشنگتن‌پست و وال‌ استریت ژورنال، به نام Michael Drosnin میکائیل دروسنن، محاسبات ریاضی ــ آماری بر روی کتب مقدس دینی را بر سر زبان‌ها انداخت و از پیشگویی‌های کتاب مقدس حرف زد و در مورد کد بایبل The Bible Code ( צפנים בתנ"ך ) کتاب پرسر و صدایی منتشر نمود که اینجا و آنجا ترجمه و با های و هوی رونمایی شد

میکائیل دروسنن، تا توانست، چاخان کرد و مُخ همه را به کار گرفت و هیاهو راه انداخت.

با انتشار کتاب کد بایبل و کتب مشابه (باضافه ۳ فیلم به اصطلاح مستند تلویزیونی و یک فیلم بلند، در همین مورد) ــ حاخام های یهودی و غیریهودی دست به کار شدند و به دهان تورات و سفر پیدایش و سفر خروج، حرف گذاشتند و صحبت از رمز و رموز کردند و داد و قال شماری از دانشمندان را که به این حقه بازی‌ها باور نداشتند، درآوردند.

بازی با اعتقادات مردم و عجغ وجغ سازی غیر علمی با کامپیوتر، توهین به دین و علم و تکنولوژی است.

ریاضیدان استرالیایی برندن مککی Brendan McKay و دو ریاضیدان اسرائیلی دروربارناتان Dror Bar-Natan و گیل کالایی Gil Kalai ، یک فیزیولوزیست مایا بار هیله Maya Bar-Hillel و خیلی های دیگر در شمار معترضین بودند.

حاخام‌ها با لپ تاپ laptop به تلویزیون آمدند و پایشان را در یک کفش کردند که هولوکاست، ظهور هیتلر، کشته شدن جان اف کندی...و حتی ترور اسحاق رابین و حادثه یازده سپتامبر هم، در کدها و پیشگویی‌های کتاب مقدس هست. خلاصه، وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یابِسٍ إِلاَّ فِی کتَابٍ مُّبِینٍ

از شیر مرغ تا جان آدم و از سفیدی نمک تا سیاهی ذغال همه در کتاب مبین یافت می‌شود.

آنها از عالم غیب خبر آوردند که زمامداران آمریکا نظرکرده‌های حضرت حق‌اند و بی تردید اسرائیل سراسر فلسطین را خواهد گرفت و جار زدند این را کدها از کتاب مقدس می‌گویند و حرف حرف و کلمه کلمه کتاب مقدس از جانب پروردگار است...

(کتابی که فرهنگ مذکر در آن بیداد می‌کند و شبه کشیشان، بر اثر استناد شکلی به آن، جیوردانو برونو ها را سوزاندند و گالیو گالیله ها را به چار میخ کشیدند تا بگوید زمین ایستا است.)

ریاضیدان استرالیایی (برندن مککی) نه تنها شگرد آماری میکائیل دروسنن، را فاش ساخت بلکه توانست با استفاده از همان راه ترور گاندی – تروتسکی- مارتین لوترکینگ - کندی و لینکلن را از روی کتاب Moby-Dick (موبی دیک) داستان معروف «هرمان ملویل» پیشگویی کند به گفته وی می‌توان هر متنی را به میلیاردها شکل مختلف تحلیل کرد...واقعش این است که ریاضیدانان می‌توانند برای هر مجموعه ای یک مدل بدهند، یعنی به لحاظ ریاضی می‌توان ثابت کرد که هر مجموعه ای یک مدل ویژه دارد.

برای مثال کتاب جنگ و صلح تولستوی

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/WNP / 

در کتاب «وای‌نا ای‌میر» Война и мир (جنگ و صلح) تولستوی هم، میتوان همان کار نویسنده کتاب کدهای بایبل را کرد و فواصل مساوی (ELS) Equidistant Letter Sequence را نشان داد.

 

رابطه ریاضی بر اساس سیر نزول آیات

 

کار مهندس بازرگان در کتاب سیر تحول قرآن با آنچه نوشتم بالکل متفاوت است و تلاشش شباهتی به مثلاً کشف کد عدد ۱۹ در قرآن و غیب گویی های امثال رشاد خلیفه (بیوشیمیست مصری‌تبار آمریکایی که بعداً ادعای پیامبری کرد)، یا مطالعات عبدالرزاق نوفل نویسنده الاعجاز العددى فى القرآن الکریم و ابو زهراء النجدی، نویسنده من الاعجاز البلاغى و العددى للقرآن الکریم و.... ندارد.

افراد نامبرده با ریاضیات عالی و علم آمار، آشنایی عمیق نداشته اند و اصلاً کار مهندس بازرگان چیز دیگری است. او مدعی کشف نوعی رابطه ریاضی بر اساس سیر نزول آیات بر پیامبر است.

به عنوان نمونه معتقد است آیاتی که در ابتدا نازل شده، از کلمات و آیات کوچکتری تشکیل شده است و این سیر همین طور به صورت خطی افزایش می‌یابد و آیاتی که در سالهای آخر نازل شده دارای کلمات بزرگتر و آیات بزرگتری است. همچنین او معتقد است، که در هر سال، (با اختلاف چند آیه)، تعداد آیات مساوی بر پیامبر نازل شده است .

 ۱- هر سوره از قرآن منحنی ویژه خودش را دارد که با سیر زمان تغییر کرده و متغیرهای هر سوره به طور منظم و همراه با هم کم و زیاد می‌شوند.

 ۲- طول متوسط و طول غالب سوره ها به موازات زمان نزول آنها ترقی نموده و درصد طول غالب تنزل می‌کند.

 ۳- تعداد کلمات وحی شده به پیغمبر در هر سال در تمام دوران رسالت مقدار ثابتی حدود ۳۶۳۰ کلمه بوده است.

 ۴- افزایش تدریجی و منظم طول مبنای هر سوره، در جریان ۲۳ سال نزول وحی مشخص است.

 ۵- در هر سال ۳۶۳۰ کلمه نازل شده است

 ۶- بر خلاف تصور و با توجه به رشد سرطانی پرداختن به احکام فقهی، آیات مربوط به احکام فقهی بسیار ناچیز و زیر هفت درصد است...

 ۷-در ترتیب نزول قرآن یک منطق ریاضی حاکم است...

 

نظر دکتر شریعتی در مورد کتاب سیر تحول قران

 

مهندس بازرگان که بارها می‌گفت:

قرآنی که به درد قبل از مردن نخورد به درد بعد از مردن هم نخواهد خورد. ــ در این کار ظریف نیز، مثل همیشه هیچ ادعایی نکرده و با فروتنی بسیار از آن عبور کرده است.

دکتر علی شریعتی در مورد کتاب سیر تحول قرآن گفته بود :

«من کشف ایشان را درباره قرآن درست، بى مبالغه، شبیه کار گالیله درباره منظومه و نیوتن درباره جاذبه و پاستور درباره بیمارى... می‌دانم. آنها کلید عملى وحى طبیعى را بدست آورده‌اند و ایشان (بازرگان) کلید عملى وحى الهى را.

من آن روز که ایشان طرح این کار را بیان می‌کردند، دچار گیجى و حیرت بى سابقه اى شده بودم و آنچه بر حیرتم مى افزود این بود که چطور؟ چرا آقاى مهندس (بازرگان) این حرف را باین سادگى و لحنى این چنین عادى بیان می‌کنند؟ چطور در ضمن چنین کارى به کار دیگرى هم میتوانند بیندیشند؟ چرا آن را کارى در ردیف کارهاى دیگر میدانند؟ من به همان مقدارى که آنروز توضیح فرمودند آنچه دستگیرم شد چنان خارق العاده بود که ناگهان احساس کردم که به قرآن یک ایمان علمى پیدا کردم. ایمان علمى، همچنان که به منظومه شمسى یا تر کیب آب یا حر کت بادها ایمان دارم. یعنى دیدم که وحى است دیدم
...من هیچ مسئله اى را نه تنها درباره قرآن بل که دین و بل که خدا و اثبات ماوراءالطبیعه و... همه چیز در ردیف آن نمى بینم، این حادثه اى است در علم مذهب. این تنها اثبات قرآن و وحى نمی‌کند. اثبات وجود خدا و غیب را می‌کند. آن هم اثبات خدا به با زبان عرفان و اخلاق و فلسفه و عقل، نه، با علم، آنهم علوم دقیق و آنهم دقیقترینش ریاضى »

 

رازهاى نزول تدریجى قرآن برای مهندس بازرگان جاذبه داشت.

 

اینکه مهندس بازرگان از قرآن راززدایی می‌کند و به جای توجه به ظاهر آیات و سور قرآن، با آن برخوردی کرنولوژیک و زمانمند و تاریخ‌دار دارد ــ کار کوچکی نیست.

 

فراموش نمی‌کنم که در زندان وکیل‌آباد مشهد کتاب سیر تحول قرآن را با محمود قزی سبزواری که بعد از انقلاب زیر شکنجه جان داد و به رود پیوست...، باهم خواندیم.

سلام و رحمت خداوند بر او باد.

 

 

 «کار بازرگان در کتاب سیر تحول قرآن، ذوقی و سلیقه‌ای است» !
 

برخی به تلاش مهندس بازرگان ارج ننهاده و گفته‌اند:

کار او بسیار ذوقی و سلیقه‌ای است؛ چون نظریه او مبنی بر افزایش طول متوسط آیات به طور میلی‏متری به میزانی که از مبعث فاصله گرفته می‌شده، نه دلیل عقلی دارد و نه دلیل نقلی. 

شناسایی واحدهای نزول هم از سوی او هیچ مبنای علمی ندارد. او هر دسته از آیاتی را که در یک سوره طول‌های هم‌سانی دارد، یک واحد نزول تلقی کرده است؛‏ بدون این که اتصال لفظی و محتوایی آیات، مورد لحاظ باشد.

نمونه ای از ذوقیات او این است که ۵ آیه اول سوره علق را ۱۰ آیه به حساب آورده است تا طبق طول متوسط آیاتش اولین واحد نزول قرآن به شمار آید یا برای اینکه سوره نصر را در میان سوره‌های مکی جای دهد، ۳ آیه‌ آن را یک آیه تلقی کرده است. جعفر نکونام، مدیر‌مسئول پژوهش‌نامه قرآن

..............................................

بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان

http://www.bazargan.info/la_persian/entesharat/b_bazargan_13.htm

...........................................................

به کتاب کدهای بایبل و ادعاهای مضحک میکائیل دروسنن، ۴ دانشمند با مقاله زیر پاسخ داده‌اند: 

Solving the Bible Code Puzzle

http://projecteuclid.org/DPubS/Repository/1.0/Disseminate?view=body&id=pdf_1&handle=euclid.ss/1009212243

نوشته دیگری که دست ژورنالیست واشنگتن پست و کتاب کدهای بایبل را رو می‌کند:

Scientific Refutation of the Bible Codes

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/torah.html 

***

منابع: 

بدر الدین محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن‏

جلال الدین سیوطی، الاتقان‏فی‏علوم القرآن،

صدر الدینی، علیرضا، نقدی و درآمدی بر (سیر تحول قرآن)

محمد عبد العظیم زرقانی، مناهل العرفان‏ فی علوم القرآن

د کتر محمود روحانى، فرهنگ آمارى قرآن کریم (المعجم الاحصائى للقرآن الکریم)

 GOD'S MESSAGE IN MATHEMATICS ، ABDULLAH ARIK

R. Khalifa, Quran: Visual Presentation of the Miracle, Islamic

R. Khalifa, The Computer Speaks: God's Message to the World

دکتر صبحی صالح، مباحث فی علوم القرآن،

عبدالکریم سروش، کلام محمد (گفتگو)

کوروش جم نشان، اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم،

مقاتل بن‏سلیمان،آیات متشابهات‏

مصطفی‌ ابوسیف بدران، المنظومات العددیه فی‌القرآن العظیم،

نظرات آقایان توسلی، غلامعلی بازرگان، محمدمهدی جعفری...در مورد کتاب سیر تحول قرآن

بسام نهاد جرار، اعجاز الرقم ۱۹ فی‌القرآن الکریم،

رضا علیجانی، مقاله هاله‌گرایی و هاله‌زدایی در مواجهه با متون مقدس

یحیی بن زیاد فراء، معانی القرآن‏

ابو عبیده معمر بن المثنی، اعجاز القرآن‏

رشاد خلیفه، اعجاز قرآن تحلیل آماری حروف مقطعه، ‌ترجمه سید محمد تقی آیت‌اللهی،

‌عبدالرزاق نوفل، الاعجاز العددی للقرآن ال کریم،

ابو سلیمان حمد بن محمد بستی‏خطابی، بیان اعجاز القرآن‏

ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ‌ج ۲،

ابو محمد عبد الله بن مسلم (ابن قتیبه)، اعراب‏القرآن‏

آیه الله طالقانی، پرتوی از قرآن

دکتر محمود رامیار، تاریخ قرآن،

استاد محمد تقى شریعتى، تفسیر نوین

محمد هادی معرفت، التمهید فی علوم القرآن‏

عبد الله بن سلیمان سجستانی، المصاحف‏

 از دار دنیا یک زن حلال داشتیم، آن را هم آقای خمینی حرام کرد!

***

همنشین بهار

hamneshine_bahar@yahoo.com

منبع: سايت ديدگاه




نسخه‌ی چاپی  
ارسال اين مطلب به دوستان

در آرشيو سايت ديدگاه:
مطالب ديگر از
همنشين بهار:



[تاریخ ارسال: 04 Feb 2010]  [ارسال‌کننده: آبان]  [  ]  
{بازرگان پایش را در کفش «زيد ابن ثابت» و «سعيد ابن عاص» و «عبدالله ابن ابی زبير» و «عبدالرحمن ابن حارث» و «ابی ابن کعب»...می‌کند که در زمان عثمان، قرآن را به همین صورت که هست، تنظیم و تدوین کردند ــ کار کوچکی نیست.}
تعجب نکنید جملات بالا مربوط به گزارش مستقیم یک خبرنگار حاضر در یک مسابقهء تلویزیونی نیست. بلکه گزارش آقای همنشین بهار سال 1388 است از حوادثی که شایعات و خرافات تاریخی ادعا می کنند در 1350 سال پیش اتفاق افتاده اند. !!
بر اساس همین تخیلات است که ایشان در ابتدای مقاله اش گزارش بالا را به شکل دیگری تکرار می کنند. انگار خیلی تمایل دارند که چنین اتفاق محالی در تاریخ رخ داده باشد: { (قرانی که از صدر اسلام، از دوران ابوبکر و عمر، در فکر تدوین‌ش بودند و زمان عثمان کتابتش به سرانجام رسید و، همه از جمله علی ابن‌ابیطالب بر آن صحه گذاشتند) }
...تمام عبارات داخل کروشه ها از مطلب آقای همنشین بهار هستند....
اما عقل سلیم و تاریخ شناسی علمی، امثال گزارشات آقای همنشین بهار را نمی پذیرند بخصوص اینکه تنها منبع قابل اعتماد و موثق تاریخ اسلام یعنی قرآن این گزارشات را تایید نمی کند. و در آیات متعددی اشاره به تدوین قرآن در زمان حیات پیامبر مهربانی دارد.
تازه آنچه که آقای همنشین بهار در مورد گردآوری قرآن نوشته اند نیز تنها چیزی نیست که مورخینی از قبیل طبری بعد از صدها سال گزارش داده اند بلکه در تواریخ امثال طبری نمونه های متناقض و متضادی از اینگونه روایت وجود دارد اما آقای همنشین بهار ظاهرآ شناخت تاریخی شان از تاریخ اسلام به روز نیست و همان تصوراتی که 30-40 سال پیش در عصر کمبود کتاب و کتابخوان وجود داشت را ارائه داده اند. و فقط یک گونه از نقل قول را به خوانندگان نشان داده اند.

اما محقق معروف سید مرتضی که متولد 355 هجری است مثل بسیاری از مورخین دیگر در باره تدوین قرآن می نویسند:

"به درستيکه علم به درست بودن قرآن ، مانند علم به شهرها و حادثه هاي بزرگي است که غرض و نيت براي نقل آن زياد است ؛ ...قرآن در زمان رسول خدا به صورت جمع آوري شده و تاليف شده مانند الان بوده است ؛... عده اي از صحابه مانند عبد الله بن مسعود و ابي بن کعب و غير آن دو قرآن را به طور کامل در زمان رسول خدا چندين بار ختم کرده بوند ؛ و اين مطلب با کوچکترين توجهي دلالت مي کند که قرآن گرد آوري شده و به ترتيب بوده است و اينطور نبوده که بخواهند به دنبال جزء جزء آن بگردند و پراکنده نيز نبوده است"
منبع: تفسير مجمع البيان : ج 1 ص 15 الفن الخامس .
واقعیت این است که مخالفین اسلام از آنجایی که که توان مقابله با کتاب خداوند و پیامبر او را نداشتند متوسل به ساخت و نشر روایات و گزارشات دروغین شدند تا از این طریق مانع اصلی راه غارت و سلطهء خود را تضعیف کنند و جای تاسف دارد که روشنفکر مسلمان قرن بیست و یکمی این شایعات تاریخی معاندین دین مهربانی را به سادگی و بدون تجزیه و تحلیل می پذیرد و به دیگران نیز انتقال می دهد.

در مطلب آقای همنشین بار از اینگونه وارونه سازی ها زیاد است که به دلیل کمبود وقت خود و جای کامنت تنها به برخی دیگر اشاره می کنم و توضیحات کوتاهی می دهم.
ایشان در چند سطر بعد باز یک تصور غلط تاریخی را بعنوان یک واقعیت تحویل خوانندگان داده است و نوشته است: { گرچه ۱۵۰ سال قبل از بعثت پیامبر، شعر و ادب در عصر جاهلی رواج داشت و خط عربی نیز محصول فرهنگی همین دوران است، } این ادعا - آنهم اخبار 150 سال! قبل از بعثت- نه با عقل سلیم جور در می آید و نه با واقعیات تاریخی دیگر و هیچ سند تاریخی در تایید آن نیست بجز تصورات برخی مستشرقین مغرض. اما پژوهشگران قابل اعتماد از جمله ادیب و زبان شناس برجستهء مصری دکتر طه حسین اساسآ همهء مکتوبات منتسب به قبل از اسلام را متعلق به دوران عباسیان می دانند و اعتباری برایشان قائل نیستند.
آقای همنشین بهار با اشاره به کار مرحوم مهندس بازرگان و برخی پژوهشگران مسلمان پیرامون نطم قرآن - که کارهای مهم و ارزشمندی کردند اگر چه مثل همهء انسانها ایراد هم داشتند ولی مهم این است که کارشان نوین و حرکتشان رو به جلو بود- تازیانهء تهمت و توهین را بر نام پاک مرحوم رشاد خلیفه می نوازد و می نویسد: { «کشف کد عدد ۱۹ در قرآن» و سر و صداها و غیب گویی های امثال «رشاد خلیفه» (بیوشیمیست مصری‌تبار آمریکایی که بعداً خل و چل شد و ادعای پیامبری کرد) } !
همنشین بهار در اواسط مطلبش تحت عنوان بی ربط{سلطه مرد در جامعه جاهلی و سمبلیزه کردن آن در زبان قرآن}
و در انتها باارائهء یک خرافهء ساخته و پرداختهء دستگاه خلیفهء تبهکار اموی به نتیجه گیری از این اشارات می پردازد تا بی اعتمادی متن قرآن را به خواننده القاء نماید. نوشته اند: { - ویژگیهای زبان عربی موجب شده كه اختلافات فراوانی در قرائت و كتابت قرآن پديد‌ آيد، به نحوی كه در زمان عثمان مجبور شدند كه يك متن معتبر و رسمی‌تهيه كنند و بقيه‌ی مصحف‌ها را بسوزانند.}
اما کدام ویژگی ها بوده که مطابق گزارش دقیق همنشین بهار عثمان را مجبور به تهیهء مصحف رسمی و سوزاندن بقیه می کنند؟
همنشین بهار دو دلیل اول خود – بقیهء دلایل ایشان هم از همین نوع هستند - که در واقع نوعی گزارش از 1350 سال پیش هستند را اینگونه ذکر می کند:
{ 1- در زمان نزول قرآن، كلمات عربی را بدون نقطه می‌نگاشتند. به اين معنی كه حروف با، تا، ثا، يا و نيز حروف ج، ح، خ را مانند هم می‌نوشتند. یعنی از صورت و شکل كلمه نمی‌شد فهمید مثلاً منظور از كلمه‌ی «حد»، «جَدّ» است يا «حَدّ» یا...
2- در زمان نزول قرآن، اِعراب (سر و ور و زیر)، معمول و مرسوم نبود و كلمات را بدون اين نشانه‌های حروف مصوت می‌نوشتند. }

فکر می کنم هر دانش آموز فارسی زبان یا عرب زبان پاسخ این دلایل را می داند. و می داند که در زبان فارسی وعربی بعد از سال سوم چهارم دبستان نیازی به اعراب گذاری کلمات نیست برای اینکه عبارت نحوهء قرائت کلمات چندوجهی خصوصیات دیگر جمله را مشخص می کند. و برای همین است که همهء با سواد های فارسی و عربی زبان با کوچکترین دقت مطالب بدون اعراب روزنامه هایشان را براحتی می خوانند و هیچ مشکلی هم ندارند چه برسد به متن مقدس قرآن که حتی امروزه در دوران سلطهء ماشینیسم میلیون ها حافظ دارد. بنابراین عدم وجود نقطه و اعراب در کتابت اولیهء قرآن – تازه اگر درست باشد- هیچ مشکلی در راه خواندن و فهم دقیق آن بخصوص برای مردم دوران بعثت ایجاد نمی کرده و نیازی به قرآن سوزی مورد اشارهء آقای همنشین بهار نبوده. متاسفانه فرصت و جای توضیحات زبانشناسانهء بیشتر نیست.

ناقص نوشتن یک گزارهء حقیقی توسط همنشین بهار این ذهنیت را به خواننده القا می کند که قرآن خودش را کلام خدا نمی داند بلکه تنها مردم هستند که قرآن را کلام خدا می دانند و نوشته اند :
{ واقعش این است «قرآن» که در زبان مردم، «کلام الله» گفته می‌شود، ابدا برتر از «سئوال» نیست }
اما واقعیت کامل این است که عبارت "کلام الله" در واقع یک عبارت قرآنی است که در آیهء 6 سورهء 9 ( توبه) آمده و از طریق قرآن به فرهنگ مردم وارد شده است.
در ادامهء جملهء مورد اشاره با یک ساده سازی مکانیکی از قرآن ایراد گرفته اند که چرا نام میوه های خارجی در آن گنجانیده نشد.! یعنی اینکه قرآن باید برای مردم عربستان از «آواکادو» و «کی وی» و «نارگیل» و «مانگو» و «گوجه فرنگی» می گفت !!! انگار قرآن کتاب میوه شناسی است. و انگار که مردم غیر عربستانی عدس و خیار و انگور و پیاز نمی شناسند. !!
یکی از موضوعات مطلب آقای همنشین بهار موضوع خنده داری است - با تیتر:{ آیا «قرآن» می‌توانست «قرآن تر» از این باشد که هست؟}
تیتر بالا آدم را به یاد معمای مضحک معروف می اندازد که: "اول تخم مرغ بوجود آمده یا مرغ ؟" !!!

لازم است اشاره کنم که آقای همنشین بهار مفهوم و موضوع اسامی میوه ها و چند اتهام دیگر به قرآن را ظاهرآ از فالانژ سفسطه باز بدسابقهء رژیم خمینی عبدالکریم سروش وام گرفته است. اما ایشان هیچ اشاره ای حتی در پاورقی ها به این موضوع نکرده اند .

در ادامهء مطالب زیر همان تیتر آقای همنشین بهار به تایید و نقل افسانهء بنی قریظه پرداخته اند که نشانگر به روز نبودن اطلاعات تاریخی ایشان و اعتمادشان به شایعاتی است که صد ها سال بعد از هجرت توسط دشمنان پیامبر مهربانی ساخته و پرداخته شده و وارد تاریخ اسلام گردیده است.
با تشکر از دیدگاه
آبان

  

  


[www.didgah.net] [email: irancrises@gmail.com] [© Didgah 1996]
بازچاپ مطالب سایت دیدگاه با ذکر منبع آزاد است.